Doba každoročního slintání nad programem WebExpa pominula. Letos jsem se na konferenci mohl konečně i osobně vypravit.

Přednáškové sály byly oproti minulým ročníkům rozprostřeny ve více různě vzdálených objektech v okolí Václavského náměstí, což si od účastníků vysloužilo na Twitteru velmi rozporuplné reakce. Někteří nadávali na to, že se musí mezi sledováním přednášek také pohybovat, jiní ocenili krásu prostor, ve kterých se letos program konference konal. Já určitě patřil k té druhé skupině. Speciálně kino Lucerna a divadlo Bez zábradlí jsem si hodně oblíbil.

Lukáš Hurych: Jak poznat, co je špatně na nákupním procesu eshopu

Během přednášky Lukáš zdůrazňoval význam uživatelského testování v rámci čehož pouštěl i toto video:

Pro subjekty, které si nemohou dovolit testování na reálných uživatelích potom doporučil vhodnou kombinaci nastavení uživatelských událostí v Google Analytics a heatmap. Na třídění obrovského množství dat, které takovým způsobem často získáte, doporučil Google Spreadsheets, pro který si lze napsat vhodný třídící skript v Google Apps Scriptu.

Jako základní UX atribut e-shopu označil snadnou nalezitelnost tlačítka „přidat do košíku“. Člověk by řekl, že něco takového musí být samozřejmostí. Na příkladech bylo ale vidět, že použitelnost provedení se může opravdu hodně lišit. Data uživatelských testů prý ukazují, že doba hledání tohoto prvku se u různých eshopů lišila až o desítky sekund, v extrémních případech dokonce o minuty.

Některé vlastnosti e-shopu, které podle Lukáše většinu uživatelů odradí:

  • systém po uživateli vyžaduje přesný formát dat (například poštovní směrovací číslo ve formátu 180 00 místo 18000)
  • pokud se chce uživatel vrátit na předchozí krok objednávky, formulář si nepamatuje již zvolené proměnné
  • uživatel musí nejprve vyplnit své osobní údaje, teprve potom následuje výběr způsobů platby a dopravy

Pavel Ungr: WordPress jako rychlé řešení online prezentace za 30 minut

Pavel začal svoji prezentaci tím, že většina uživatelů pokládá WordPress za řešení pro Blog, a že se z jeho pohledu jedná o mýtus, který by rád vyvrátil. Vzal to za dobrý konec a ukázal příklady společností, které mají svá webová řešení na WordPressu postavena. Nechyběly mezi nimi CNN, Samsung, Mashable.com nebo český Mediář. O použití WordPressu i na větší projekty jsem neměl pochyb, ale tohle mi celkem vyrazilo dech. Jako hlavní benefity uvedl jednoduchost, snadnou správu a rychlou instalaci. Pro mě měla přednáška největší přínos ve zmíněných pluginech, z nichž většinu nyní buď testuji, nebo se je vyzkoušet chystám.

Pavel Kučera: Je to o datech

Krátká přednáška Pavla Kučery z Avastu se týkala možností využití velkého množství dat. Pavel popisoval, jak v Avastu díky posbíraným a vhodně zanalyzovaným datům posuzují potenciální nebezpečnost souborů. Dříve bylo rozeznávání virů jednodušší, protože měly charakteristické vzory, podle kterých nebylo těžké je rozeznat. Dnes jsou ale viry polymorfní, a tak je vzor každého jednotlivého viru, který napadne váš počítač, svým způsobem unikátní. V Avastu tak popisují viry vektory, které charakterizují jednotlivé vlastnosti. U každého testovaného souboru potom algoritmus posuzuje, zda je tento soubor svojí povahou (vektorem) blíže „hodným“ nebo „zlým“ souborům.

Pak se přednáška překlopila do druhé podoby využití velkého množství dat. Podobně jako se dají vektory využít k popsání povahy souborů, dají se využít také k popsání chování uživatelů. V Avastu toho využívají k marketingovým účelům, kdy algoritmus posuzuje, zda je chování uživatele blíže tomu, kdo by mohl mít o produkt zájem, nebo tomu, kdo si nikdy nic nekoupí.

Vincent van Scherpenseel: Opportunities and Possibilities of Transactional Emails

Z cizojazyčných přednášek jsem měl trochu obavy, protože překlad nebyl k dispozici. Vincent však mluvil velmi srozumitelně a v tomto směru nebyl problém. V úvodu přednášky vysvětlil termín. Tedy, že transakční email je email reagující na nějakou akci uživatele. Může se jednat o ztrátu přihlašovacích údajů, objednávku vstupenek na kulturní akci nebo různá potvrzení. Zmínil, že v mnoha případech je časově i finančně výhodné tyto služby outsourcovat. Uvedl hned několik výhod. Nemusíte například věnovat pozornost údržbě služby nebo zajišťování doručitelnosti emailu.

U samotné šablony rozesílaného emailu zdůraznil hlavní atributy:

  • Call to Action prvky by měly být patřičně výrazné
  • obrázky uvnitř emailu by měly být klikatelné
  • ideální šířka emailu napříč klienty by neměla přesahovat 600px
  • množina fontů pro emailing zahrnuje pouze některé fonty a těch bychom se měli držet

Na testování služby doporučil aplikaci EmailOnAcid, která je podle něj jedna z nejlepších a za rozumné peníze.

Při analýze efektivity transakčních emailů Vincent doporučil soustředit se na tyto ukazatele:

  • doručitelnost
  • počet otevření emailu
  • počet kliknutí na odkaz v emailu
  • počet konverzí

Podle těchto ukazatelů se dá dobře optimalizovat povaha šablony (A/B testování), ale třeba také čas odeslání emailu. Závěrem Vincent varoval před nadměrnou personifikací emailu, která může vést až k odhlášení z odběru. Jako špatný příklad uvedl také nejmenovanou společnost, která jej co týden bombardovala nabídkou levných letenek. Frekvence by podle jeho slov měla být úměrná povaze služby.

Adam Hrubý: Design for change

Nejzajímavější a hlavně nejzábavnější ze sobotního programu byla pro mě přednáška Adama Hrubého, která byla věnována rebrandingu. O Adamovi jsem věděl, že teď pomáhá s kampaní Žít Brno, což bylo samo o sobě lákavé, ale z názvu přednášky jsem moc chytrý nebyl.

Tušil jsem, že půjde o excentrickou osobu, ale už úvod naznačil, že jsem se v tomto odhadu držel dost při zemi. Přišel bosý kluk v podivném černém úboru a neforemné šále, kterou hned na úvod použil jako oslí můstek ke svému povídání. Přes šálu prý nevidí na zem, když jde ze schodů dolů a tak se počty schodů v každém patře domu kde bydlí naučil nazpaměť, aby nešlápl do prázdna. Ví, že si tak komplikuje život, ale komplikuje si ho rád.

Rád si komplikuju život

Adam uplynulé dva roky pracoval na změně značky mé oblíbené organizace Ekologický právní servis. Impulsem k rebrandingu byla nechuť této právní organizace nést dál nálepku zelených aktivistů a ekoteroristů, která jim byla, vzhledem k názvu, českou společností přisouzena. Adam zdůraznil nelogičnost původního názvu:

  • Ekologický – organizace se primárně nezaměřuje na ekologii, ale na problematiku lidských práv
  • Právní – u právníků je zbytečné zdůrazňovat, že jsou právníci
  • Servis – úplně neodpovídá povaze jejich služeb

Jelikož měla organizace plány expandovat se svými službami do zahraničí, od začátku se úvahy o novém názvu upínaly k anglickému jazyku. Na základě analýz a konzultace s klientem byla vybrána fráze Frank Bold, která má výhodu v tom, že zní jako jméno osoby a zároveň v sobě nese dva anglické výrazy pro charakterové rysy lidí:

  • Frank – upřímný, otevřený
  • Bold – statečný, smělý

Název tedy byl vytvořen, ale ještě nebylo zdaleka vyhráno. Tvůrce v této situaci musí svést ještě mnoho bojů s předsudky a obavami z řad zaměstnanců svého klienta. K rozptýlení obav, zda vytvořené jméno zní dobře, byly například použity simulace hospodských diskuzí, do kterých nové jméno Adam a jeho tým doplnili. Zaměstnanci klienta tak zjistili, že tento název může znít přirozeně i v běžné lidské mluvě.

Dalším krokem byla výroba loga. Jeho charakteristiky si Adam představoval takto:

  • nesvazující
  • netrendy
  • neaktivistické, ale akční
  • solidní, ale ne kožené

Nakonec vymysleli toto:

Logo Frank Bold  Zdroj:http://www.franbold.cz

Logo Frank Bold
Zdroj:http://www.frankbold.cz

Jedná se o archaický znak pro paragraf, který je otočen o 90°. Logo tedy nese faktický i symbolický význam, navíc dle mého vypadá velmi dobře. S logem nastal další problém, protože si pod ním každý představoval něco jiného. Na některé působilo moc měkce, na někoho zase příliš sešněrovaně. Adamův tým tak vytvořil ilustrační obrázky situací, ve kterých může být logo použito. Zvoleny byly tak, aby ukázaly, že závisí hlavně na barvě, materiálech a kontextu, jakým způsobem bude logo vnímáno. Vybavuji si například zlatou sponu na kravatu, která byla ve tvaru loga nebo obrovské letadlo, které mělo toto logo na křídle.

Budou si dál představovat svoji interpretaci loga, ale už budou chápat, že to je jenom jejich problém

Poslední, co mě na procesu rebrandingu Ekologického Právního Servisu A.K.A. Frank Bold zaujalo, byl tzv. falešný leak out (únik). V momentě, kdy už jsou název i logo vytvořené, schválené a nová identita organizace je před oficiálním oznámením je prý největším nebezpečím právě ono oficiální oznámení. Existuje spousta příznivců organizace, kteří se s názvem budou jen těžko loučit, zaměstnanci, kteří na identitu nejsou zvyklí, mohou podlehnout panice… Rizik je zkrátka dost. Právě z těchto důvodů byla právě těmto skupinám lidí „nechtěně“ podsunuta informace, že logo i název už byly oficiálně změněny. Příznivci i zaměstnanci tak měli čas si na změnu situace zvyknout a oficiální oznámení proběhlo zcela bez problémů.

Na závěr dal Adam doporučení, že v případě změny identity firmy je třeba tlačit všechny změny postupně, trpělivě je komunikovat s klientem a občas je nutné slevit ze svých plánů.

Martin Hawksey: Using Google Apps Script and Sheets for social network data mining and analysis

Druhou mojí cizojazyčnou přednáškou byla ta od Martina Hawkseyho. Byla hodně technická a zajímavá, ale ne všemu jsem z voleje rozuměl. Fascinující pro mě bylo objevení několika nových funkcí Google Spreadsheets (importXML, ImportHTML atd.) a ukázka možností Google Apps Scriptu (javascript pro Google Apps). Martinovy stránky jsem si po přednášce přidal do oblíbených a myslím, že jsem dobře udělal :).

Petr Brichcín: Asertivitou proti Manipulaci

Manipulace je často nebezpečnější než otevřená agrese, protože si ji ve většině případů neuvědomujeme.

Petr Brichcín na své přednášce o manipulaci mluvil velmi zábavně o tom, jaké jsou příklady manipulace, jaké jsou typy manipulátorů a jak se manipulaci prostřednictvím různých technik vyhnout. Myslím, že bych na osvojení technik potřeboval roční intenzivní kurz, ale bylo zajímavé slyšet, jak jednoduše se člověk z některých nechtěných situací může dostat. Když nad tím tak přemýšlím, vlastně jsem tu přednášku dostal o dva dny později, než bych ji v reálném životě potřeboval.

Petr během výkladu uvedl několik rad, kterými se proti přehnané submisivitě a manipulovatelnosti řídit:

  • vyjadřovat své pocity i neverbálně
  • když nesouhlasím, projevit se
  • používat zájmeno já
  • přijímat pochvalu
  • žít přítomností

Dalším používáním této stránky souhlasíte s používáním Cookies. Více informací

Nasatevní Cookies na této stránce je nastaveno na "Povolit cookies", aby vám její návštěvnost přinesla pokud možno, co nejlepší uživatelskou zkušenost. Pokud budete dál pokračovat v používání tohoto webu bez změny nastavení cookies nebo kliknete na "Přijmout", dáváte ke zpracování Cookies souhlas.

Zavřít